Arbeidsmarkt tekort tackelen samen met Utrechtzorg 

Hoe lossen we het arbeidsmarktprobleem in de zorg op? Dat is een grote vraag waar we met zijn allen voor staan. En waar wij ons als trainees vaak mee bezighouden. We Care en Utrechtzorg sloegen de handen in één, om op een creatieve manier kleine stapjes te zetten naar oplossingen. Het doel van Utrechtzorg? Organisaties die beschikken over voldoende en bekwaam personeel. En goed gebruik van de capaciteit op de arbeidsmarkt, die nu niet optimaal benut wordt.  

 

Monique Barten, programmamanager regionaal werkgeverschap bij Utrechtzorg vertelt: “We hebben We Care voor het eerst ontmoet in Amersfoort tijdens de pop-up versie van de Ik Zorg Shop. Zij stelden zich voor als de partij die de zorgvernieuwers van de toekomst opleidt. We hadden gelijk een klik op onze visies!” 

 

Een voorbeeld van zo’n creatieve oplossing is de Ik Zorg Shop. Daar werkt Utrechtzorg aan het arbeidsmarktprobleem door samenwerking tussen bijvoorbeeld loopbaancoaches, werkzoekenden en recruiters van organisaties te faciliteren. Zo hopen ze matches te maken op meer dan alleen functies. Ze kijken naar de mens en de skills die iemand heeft. Dat gaat verder dan bijvoorbeeld de opleidingen die iemand heeft gedaan. Daardoor maken ze effectief gebruik van de capaciteit op de arbeidsmarkt. 

 

Sinds kort organiseren We Care to DisGover en Utrechtzorg gezamenlijk intervisiesessies. Monique: “Deze zijn bedoeld om gezamenlijk na te denken over de belemmeringen die zich voordoen in het loopbaanpad van een nieuwe potentiële medewerker. Maar ook om gezamenlijk na te denken over mogelijke oplossingen, zodat we iets wat nu niet mogelijk is, in de toekomst wellicht wel mogelijk kunnen maken. We hopen dus op het in gang zetten van kleine veranderingen.” En dat past dan weer precies bij We Care, kleine, innovatieve stapjes met grote impact. Die zijn van belang in verandermanagement! 

 

De sessies worden geleid door trainees. “Het is belangrijk om ook de jongere generatie mee te laten denken over de toekomst”, zegt Monique. Een aantal weken terug vond de eerste plaats. Trainees Anouk, Naut en Lieke leidden deze sessie. Tijdens zo’n bijeenkomst zijn er, onder andere, recruiters van zorgorganisaties, loopbaancoaches aanwezig. 

 

Door middel van een creatieve werkvorm bespraken aanwezigen in kleine groepjes verschillende vragen met elkaar. Daarbij werden ook CV’s besproken. Daarna sloten we plenair af met een vraag, vertelt Anouk: “Wat kunnen we doen om met zo min mogelijk inspanning al een positieve verandering voor elkaar te krijgen?” 

 

De uitkomst: Er werd direct een aantal CV’s meegenomen door de recruiters! Feedback op de sessie? We moeten nóg beter nadenken over dit probleem op hoofdlijnen, zodat we het in één keer voor een grotere groep kunnen aanpakken. Een tip voor de volgende keer is dan ook: kies een thema of bepaald persona uit om het over te hebben. 

 

Dat neemt de groep mee naar de volgende sessie. Want, zoals Anouk zegt, al doende leert men! Zij vond het leuk om te zien hoe terughoudendheid veranderde in enthousiasme. “Het was een ander soort overleg dan de aanwezigen gewend waren. En dat hielp om meer open te staan, te kijken met een andere blik.” 

 

Ook voor Naut was het geslaagd. Hij zag door middel van een korte voorbereiding, een werkvorm die past en een ochtend aan slag dat er een mooi resultaat wordt neergezet. Ook ziet hij het nut voor tijdens je traineeship: “Als je wil oefenen met spreken voor een groep en verschillende werkvormen is dit een goede uitdaging!” Wel kwam hij tot inzicht dat een scherp doel hebben belangrijk is tijdens zo’n sessie. Dat geeft hij mee aan trainees, voor de volgende keer.

 

Monique kijkt positief terug op de eerste sessie: “Een leuke werkvorm. Iedereen werd betrokken bij de bespreking en kreeg wellicht ook andere inzichten.” Wel heeft zij een mooie blik op de toekomst: “Één platform van waaruit alle zorg en welzijn wordt geregeld voor degenen die dit nodig hebben. En zorgprofessionals worden ingezet op hun skills en interesses, brancheoverstijgend.”

 

Een mooie afsluiter wat ons betreft. Op naar de volgende sessie in september. Heb jij tips om de intervisiesessie tot een nog groter succes te maken of wil je meer weten? Mail naar charlotte@wecaretodisgover.nl.